איזה מודלים יש לקהילה?

קהילות קיימות אלפי שנים, עוד מימי השבטים הקדומים. יש לא מעט סוגי קהילות, ויש שילובים בתחומים שונים. בעידן של עומס מידע, נוסף גם לתחום ניהול הקהילות ידע חדש כל יום מחדש.

בעידן החדש, יש 6 מודלים של קהילות:

  1. מותג (זו שאנחנו מתמקדים בה): קהילות אלה פועלות כרשת של שגרירים ותומכים המניעים מודעות וצמיחה עסקית. זה המקום בו הקהילה והשיווק מצטלבים הכי קרוב. מותג יכול להניע לפעולת מכירה, אבל זה מקבל בוסט רציני כזה מתוך הוכחה חברתית, אותנטיות וחיבור למותג וזה מה שקהילת מותג אמורה לייצר. בקהילת מותג במקום לשווק באופן ישיר, אנחנו בונים קהילה ותתי קהילות, מייצרים מערכות יחסים משמעותיות, שמשלב תמיכה, מעורבות, שירות, פנימה וחיצונית ומייצרים תוכן בעל ערך. הערך שנוצר בתוך מערכת יחסים משמעותית בעלת אמון גבוה ומעורבות כזו כבר מוכר את המותג החוצה ומצמיח שגרירים שמביאים עוד לקוחות משלמים. לפי מחקרים, מותג בשיטה זו יכול להצמיח את הפעילות בין 19%-30%, במיוחד אם מאיצים את התהליך דרך הדיגיטל.
  2. תמיכה: תמיכה בלקוחות, החברים עונים על שאלות ופותרים בעיות זה לזה כדי להפחית את עלויות התמיכה הכוללת בלקוחות ולשפר את שביעות הרצון. זהו יישום של קהילה שרבים מכירים. זה יכול ללבוש צורה של פורום תמיכה שבו אנשים מופיעים עם שאלות על המוצר והקהילה עונה על כך עבורם. זה יכול גם לספק משאב מומחה למשתמשים, או לשמש בסיס ידע.
  3. מוצר: בקהילות מוצרים, חברים חולקים רעיונות ומשוב שמניעים חדשנות ושיפור מוצרים. על ידי קירוב משתמשים או לקוחות באופן מקוון (או לפעמים לא מקוון), חברות יכולות למנף את התובנה הקולקטיבית של הקהילה שלהן כדי לקבל רעיונות לתכונות חדשניות, לזהות את השינויים החשובים ביותר שישפרו את המוצרים שלהן ולחסוך כסף וזמן בסקרים. יש חברות שמרחיקות את זה עוד יותר ומביאות את הקהילה שלהן לכל שלב בתהליך פיתוח המוצר, מעיצוב לפיתוח, כדי להבטיח שקול הלקוח יהיה נוכח בכל מה שהם יוצרים.
  4. מעורבות: יכולה להיות קהילה פנים ארגונית או חיצונית מפגישות קבוצה של אנשים סביב אינטרס משותף, כמו למשל עובדי חברת החשמל או קבוצת הרצים של אדידס. הקהילה חזקה משום שהיא מעניקה לאנשים תחושה משותפת של זהות ושייכות. אם הארגון מקל על תחושת הזהות הזו, לא משנה אם הקהילה מתמקדת במיוחד במוצר שלהם או לא – החברים ירגישו קשר חזק יותר לארגון.
  5. תוכן: בנויות מאנשים שתורמים תוכן המרכיב את המוצר או נכסים אחרים. מודלים של תוכן מבוזר משנים את אופן הפעולה של עסקים. מתוכן שנוצר על ידי משתמשים ועד לפלטפורמות קוד פתוח, מודלים מבוזרים מאפשרים ליצור ערך להמונים, וורדפרס, המערכת שעליו קהילוג בנוי הוא סוג של קהילת תוכן, מבוסס משתמשים וקוד פתוח.
  6. הצלחה: קהילות הצלחה בנויות על שאלה אחת, ספציפית וממוקדת. למשל מה לעשות בבית עם הילדים כשיש קורונה?
    קהילות אלה מחברות חברים זה עם זה בכדי לשתף שיטות עבודה, לדוגמה. הם עשויים לעזור לחברים ללמוד את אופן השימוש במוצר ולפתח אסטרטגיה, או שהם עשויים להעצים את החברים להיות מדריכים ומדריכים לשאלה הספציפית שהקהילה מנסה לענות עליה.

במה נוכל לעזור?
ניתן ללחוץ גם בתפריט למעלה על למרכז הידע שמתעדכן ולהירשם כדי להיעזר בקהילה.