ג'יף בזוס מה אפשר ללמוד עליו

סיפור ההצלחה של ג’יף בזוס כמנהיג שיווק מחולל שינוי

מבוא

ג’ף בזוס הפך לבנאדם העשיר ביותר בעולם (אילון מאסק הצליח לכמה רגעים לזכות בשם התהילה הזה), כאשר האיש התברך בחוכמה עסקית יוצאת דופן.

אין כמעט נישה שג’ף בזוס לא שלח בה רגליים עסקיות. בין אם מדובר במסחר אלקטרוני, סטרימינג, אודיו, תקשורת והשקעה במחקרי עתק.

מסעו של ג’ף בזוס היה כרוך בעבודה קשה, המאמץ שהשקיע כדי להגיע לשיא ההצלחה יכול ללמד אותנו לא מעט על האיש, האומץ והחכמה שלו.

בואו נסקור בקצרה את קורות חייו ואז נדבר על הנכסים הדיגיטליים שלו כמותג ומנהיג שיווק מחולל שינוי (להוציא את אמזון מהתמונה).

חיים אישיים

בזוס נולד בשם ג’פרי פרסטון יורגנסן (Jeffrey Preston Jorgensen) באלבקרקי, ניו מקסיקו שבארצות הברית. הוריו הם טד יורגנסן, לוליין בקרקס, וג’קי גייס, שילדה אותו כשהייתה בת 16. נישואי הוריו נמשכו מעט למעלה משנה. בזוס קיבל את שם משפחתו מאביו החורג, מייק בזוס שהיה מהגר קובני.

כדי להרוויח קצת כסף בזוס עבד במקדונלדס בצעירותו, והוא לא אהב את זה בכלל (היי, גם אני). בקיץ שלאחר מכן, בזוס ביחד עם חברתו, יצר קייטנה חינוכית בשם “מכון החלומות” לתלמידים מכיתה ד ‘עד ו’.

כנער, בזוס עבר עם משפחתו למיאמי, שם פיתח אהבה לתחום המחשבים.

בזוס סיים תואר במדעי המחשב והנדסת חשמל מאוניברסיטת פרינסטון בשנת 1968. מימי הקולג ‘עצמו, בזוס התעניין מאוד לגלות ‘איך הדברים עובדים’. ככל הנראה, הלהט הבלתי נגמר הזה להכיר ולחדש היה הגורם המרכזי מאחורי הצלחתו המדהימה.

בזוס היה נשוי למקנזי, סופרת ידועה וזוכת פרסים, ממנה התגרש בשנת 2019, לשניים יש שלושה בנים, ובת שאימצו. מקנזי ובזוס נפגשו בתקופתם ב- DE Shaw, שם שימש בזוס כסגן הנשיא הבכיר והצעיר ביותר, רק בן 28.

יש לציין כי מקנזי מילאה תפקידים חשובים בתחילת אמזון,  היא לא רק סייעה ליצור את התוכנית העסקית הראשונה של אמזון, אלא גם שימשה כמנהלת החשבונות הראשונה של הסטארט -אפ השאפתני. 

התחלה מקצועית

לאחר שסיים את לימודיו, עבד במספר תפקידים בוול סטריט בשנים 1986 עד 1994.

ג’ף בזוס תמיד היה “לוקח סיכונים”, ולכן עזב את עבודתו הרווחית בעולם הפיננסי ועבר לסיאטל כדי לנסות את כוחו בשוק האינטרנט – בשנת 1995-על ידי השקת ספר מקוון והקמת חנות וירטואלית, ששמה אמזון.

הקמת אמזון

אמזון הוקמה בתוך מוסך קטן, עד שעברו לבית עם 2 חדרים קטנים. בתוך תקופה של חודשיים בלבד, החברה רשמה מכירה ממוצעת של 20,000 דולר בכל שבוע, הודות להזמנות שנשלחו למעל ל45 מדינות, וגם זה ללא כל קידום מכירות בעיתונות (וגם לא בפייסבוק 😉).

אמזון התפרסמה שנתיים לאחר השקתה ומאז היא צומחת בהתמדה, עולה על כל מתחרה שניסה להוות איום על מעמדה. 

החברה לא עצרה רק בספרים; עד סוף שנת 1998, ניתן היה לרכוש תקליטורים ו- DVD של אמזון בארה”ב ככל שהזמן התקדם, אמזון הכניסו פריטים אחרים על הפלטפורמה שלה, כגון בגדים, צעצועים, עם חנויות רבות נחשבות.

הובלת שוק הספרים האלקטרוניים

מתוך חזון לדחוף מדיומים דיגיטליים לקריאה, אמזון השיקה את מכשיר קינדל הראשון שלה, שנועד לחקות דיו מודפס על נייר, בשנת 2007. ככל הנראה הציור הציע אלטרנטיבה מצוינת לנייר, עם אפשרות להוריד אלפי ספרים בעלות נמוכה.

בשנת 2011 הקינדל של אמזון נקרא FIRE והוא יצר תחרות קשה בין אפל לאמזון.

שווקים חדשים ומעורבות בקרנות

בזוס רכש את ה”וושינגטון פוסט “בשנת 2013 ופרסומים הקשורים אליו תמורת 250 מיליון דולר. 

ג’ף בזוס אהב לחקור את החלל מאז ילדותו. בשנת 2000 הוא הפך את החלום הזה למציאות על ידי הקמת ” Blue O rigin “. החברה שואפת להפוך את תיירות החלל למשתלמת בעזרת כלי שיגור לשימוש חוזר. במשך כמעט 15 שנים החברה פעלה ללא הרבה באזז. רק בשנת 2016 הזמין בזוס עיתונאים לביקור במשרדי חברת Blue O rigin , הממוקמת בוושינגטון.

החזון שמוביל את בזוס הוא שבני אדם יתיישבו יום אחד בחלל, בתנאי שלכולם תהיה גישה לטכנולוגיות החדשניות הנעשות בפיתוח של חברתו.

במאמציו השאפתניים להילחם בהשפעות שינויי האקלים, השיק בזוס בפברואר 2020 קרן כדור הארץ של 10 מיליארד דולר. במסגרת קרן זו הוענקו מענקים למדענים, פעילים וארגונים אחרים הפועלים למען שמירת הטבע.

לבזוס יש קרן, המספקת מימון לתלמידים קיימים ממשפחות חסרות בית .

עזיבת כיסא המנכ”ל

בפברואר 2021 פורסם כי ג’ף בזוס יפרוש כמנכ”ל אמזון ובמקום זאת יעבור לתפקיד היו”ר בפועל עד סוף הרבעון השלישי. אנדי ג’סי, שעל פי הדיווחים יהיה יורשו, עובד בחברה כבר משנת 1997. במהלך אותן שנים שימש ג’סי כסמנכ”ל טכני של בזוס.

נכסים דיגטליים ובניית מותג בדיגיטל

אם בודקים את הנכסים של בזוס, ניתן לראות כי נבנה סיפור סביבו ויש תחזוקה שוטפת של כלל הנכסים ברשתות החברתיות ויחסי ציבור לאורך כל שנות פעילותו כמעט, וזאת ללא קשר לאמזון ישירות.

הינה כמה נתונים מעניינים על הנכסים והפעילות הדיגיטלית של בזוס:
1. יש כ- 37,400,000 תוצאות חיפוש בגוגל על השם שלו.
2. יש לבזוס ערך בויקיפדיה עם כלל הלינקים לנכסים והכתבות שלו.
3. יש לבזוס פרופיל טוויטר עם 2.7M עוקבים, והוא נוהג לצייץ אחת ליום-יומיים דברים אקטואליים.
4. יש לבזוס פרופיל אינסטגרם עם 2.3M עוקבים, ועולה לשם תוכן בעיקר שקשור סביב פעילותו והשראה של יזמים.
5. יש קבוצת פייסבוק עם חברים (לא רשמית) עם כ-9000 חברים.
6. לא נמצא עמוד לינקאדין, טיקטוק, פייסבוק, יוטיוב.

מהצד השני החיפוש ברשתות וכלים אלו מעלה המון תוצאות של ראיונות, סרטונים, סיפורים ואקטואליה אודות בזוס מהימים האחרונים.
7. לא נמצא ניוזלטר אישי של בזוס, בלוג או אתר רשמי.

לסיכום

בזוס בחר לתחזק במספר ערוצים את השם שלו והמיצוב שלו. ובחלק בחר שלא. בערוצים שבחר לבנות את התדמית ואת הקשר עם תומכיו, הוא נוטה לעדכן לעיתים קרובות ובעקביות רבה במסרים.

בערוצים וברשתות שלא בחר להופיע רשמית, זה לא מפריע לתוצאות רבות לעלות מתוך דברים שאמר או מתוך כך שהרבה יזמים ומנהיגים מנסים להבין מה הוא עשה נכון כדי להגיע להישגים העסקיים והאישיים שלו. וכתבים רבים מסקרים את פעילותו האישית, המקצועית והכלכלית.

*התמונה של ג’יף בזוס מורשית לשימוש חופשי עם הפצה של ייחוס לרישיון

Related Articles

Responses