אופרה וינפרי

מנהיגת שיווק מחוללת שינוי: מה אנחנו יכולים ללמוד על אופרה וינפרי והפעילות הדיגיטלית שלה?

מבוא

אופרה וינפרי, ובאנגלית Oprah Winfrey היא מנהיגה חברתית שחוללה שינוי רב. בשנת 2020, הציבור האמריקאי הגדיר אותה כאחת מ3 הנשים הנערצות והמשפיעות ביותר של כל הזמנים.

בשנת 2011, אחרי שזכתה ליותר מ24 שנים של הצלחה בתכנית האירוח שלה, כבשה את הקהל האמריקאי וזכתה לכינוי “מלכת אם של כל המדיה”, היא פתחה רשת שידור משל עצמה, OWN.

אופרה ווינפרי הפכה למיליארדרית השחורה הראשונה בארצות הברית ב-2003. היא יזמית חברתית ששינתה את העולם לפחות ב4 דרכים, אותם אני רוצה לספר לכם בהמשך.

בואו נסקור בקצרה את קורות חייה ואז נדבר על הנכסים הדיגיטליים שלה כמותג ומנהיגת שיווק מחוללת שינוי.

חיים אישיים – מהאשפתות לשמיים

ווינפרי נולדה לאם, שהייתה צעירה ולא נשואה ועבדה כעוזרת בית. היא נקראה על הדמות המקראית של מגילת רות, בשם “ערפה”, אך בהמשך שמה שונה לאופרה מטעמי יח”צ.

אמא לא הצליחה לגדלה, ולכן וינפרי עברה לגור עם סבתה, שם חייה בעוני רב, והקושי אפילו היה גדול כל כך שלא היה מה ללבוש, וכך למשל, אופרה לבשה לפעמים שמלות עשויות קליפות תפוחי אדמה, שגרמו לכלל הילדים לצחוק עליה.

סבתא של אופרה, שהייתה אישה מבוגרת ועניה, למדה אותה קריאה וכתיבה, לקחה אותה לכנסיה המקומית אך בתוך כל זה גם התעללה בה קשות. אופרה, עברה התעללויות והטרדות מצד בני דודים וחברי משפחה, הכוללות פגיעות מיניות רבות.

בגיל 6 חזרה לאמא, כאשר לאור הצורך לכלכלה והעוני הרב לא הייתה לה כדמות הורית, ובקושי הייתה בבית. אמה אף נכנסה להיריון וילדה את אחותה של אופרה שנפטרה מהתמכרות לקוקאין בגיל מבוגר יותר. אמא, הביאה ילדה שלישית, כאשר אופרה והיא נפגשו והתוודעו אחת לשניה רק בשנת 2010, 35 שנים אחרי.

אופרה נמצאה במצוקה חברתית קשה, כתוצאה ממנה היא גנבה כסף מאמא, על מנת לנסות שיהיה לה צרכים בסיסים כמו ביגוד ושלא יצחקו עליה במסגרות בהן הייתה.

בגיל 13, לאחר ההתעללויות הרבות, מצב העוני והגהנום שחוותה, אופרה ברחה מהבית. בגיל 14, נכנסה להיריון ובנה מת בלידה.

אופרה קיבלה את הזדמנות חייה, כאשר אמא שלחה אותה אל אביה בשם ורנון, אשר היה איש עסקים וחבר מועצת העיר. ורנון שם את החינוך שלה בראש סדר העדיפויות. מהר מאד אופרה הפכה להיות תלמידה מצטיינת, מנהיגת בית הספר, הייתה נואמת וזכתה בפרסים בתור נערה.

התחלה מקצועית

העבודה הראשונה של אופרה כנערה הייתה עבודה במכולת מקומית.

בגיל 17 זכתה ווינפרי בתחרות היופי של מיס בלאק טנסי. היא גם משכה את תשומת הלב של תחנת הרדיו השחורה המקומית, WVOL, ששכרה אותה לחדשות במשרה חלקית.

אופרה עבדה שם במהלך השנה האחרונה שלה בתיכון ובשנתיים הראשונות בקולג’.

היא זכתה בתחרות נואמים, שהבטיחה לה מלגה מלאה לאוניברסיטת טנסי סטייט, שם למדה תקשורת. עם זאת, היא לא העבירה את עבודת הגמר שלה ולכן קיבלה את התואר שלה רק ב- 1987, אז הייתה אישיות טלוויזיה מצליחה.

החיים המקצועיים

וינפרי הצטיינה בשיחות בתכנית אירוח בה לקחה חלק, וב1984 עברה לשיקגו לארח את תוכנית אירוח מקרטעת (כמו אופירה וברקו…;) ) .

אישיותה הכנה והמרתקת של וינפרי הפכה במהירות את התוכנית להצלחה, ובשנת 1985 שונה שמה “למופע של אופרה”. התוכנית הפכה לאומית תוך שנה, לתוכנית הטלוויזיה בעלת הדירוג הגבוה ביותר בארצות הברית וזכתה במספר פרסי אמי.

הצלחה זו, הביאה את אופרה וינפרי להתחיל לשחק, ובהמשך לפתח קריירת משחק מצליחה בנוסף להיותה מנחת טלוויזיה.

בנוסף לכך, וינפרי פרצה דרך חדשה ב-1996 על ידי הקמת מועדון ספרים. כל ספר שנבחר אליה לתכנית, עלה במהירות לראש טבלאות רבי המכר, וההשפעה של וינפרי על תעשיית ההוצאה לאור הייתה משמעותית והתרחבה עם השנים.

ב-1998 וינפרי הרחיבה את אימפריית הבידור התקשורתית שלה כשהיא ייסדה Oxygen Media, שהשיקה רשת טלוויזיה בכבלים לנשים.

הפרק האחרון בתוכנית “אופרה וינפרי” שודר במאי 2011, והפרק הבא של אופרה, תוכנית ראיונות שבועית בפריים-טיים ב- OWN, הופיע לראשונה בינואר 2012.

ב-2018 הכריזה ווינפרי על הסכם להפקת תוכן עבור שירות הסטרימינג של Apple TV+, ובשנת 2020 היא החלה להפיק ולהנחות את תוכנית האירוח הסטרימינג Oprah Talks COVID-19.

מנהיגת שיווק מחוללת שינוי – 4 דרכים שאופרה שינתה את העולם

  1. ראתה את האנשים בגובה העיניים

הפרקים הנצפים ביותר של התכנית כללו מהפך, ראיונות עם סלבריטאים ועדכונים על המאבק הבלתי נגמר של אופרה עם המשקל. לצד זה, היא לא נמנעה מלקחת על עצמה נושאים רציניים וחשובים סביב סוגיות גזעניות.

בבכורה של העונה ה-13, היא הודיעה שהתוכנית אימצה נושא חדש: “ביחד אנחנו לומדים דרכים למצוא שמחה אמיתית ושלווה אמיתית בחיינו החל מבפנים”, מה שגרם למיליוני צופים להתחבר אליה ולא לפספס אף פרק, במיוחד לאור נקודת הפתיחה הנמוכה שלה.

2. תוכן וקידום ספרים שמייצרים שינוי

חותמת האישור של ווינפרי על רומנים סייעה להעביר יותר מ-60 מיליון עותקים, כדי להיבחר למועדון הספרים של אופרה ,יש פי 10 עד 20 יותר כוח מאשר תמיכה מכל אישיות תקשורת אחרת והם נבחרו בקפידה כדי לוודא שהם עומדים בערכים של כבוד, אכפתיות או לחימה נגד גזענות ומעמדות.

  1. יצירת דור חדש של כוכבים

אופרה תמיד הייתה הרבה יותר מפלטפורמה תקשורתית, היא הייתה חברה. המסלול שלה לא השפיע על הקריירה, אלא הגדיר אותה. סלבריטאים, מנהיגים, מנחים, מפורסמים רבים שהיא לקחה יד ביד גדלו והפכו להיות מובילי דעת קהל ומשפיעים על העולם, כמו למשל ד”ר פיל.

בשנת 2018, היא הפכה לאישה השחורה הראשונה שקיבלה את פרס ססיל בי דה-מיל.

4. בנתה אימפריה.

ניהול אחד מדברי היום הפופולריים והארוכים בהיסטוריה של התעשייה פשוט לא הספיק לה.

וינפרי זכתה בתואר “המלכת האם של המדיה” על ידי פרסום מגזין חודשי משלה, ייסדה רשת טלוויזיה, שימשה ככתבת “60 דקות”, הקימה ערוץ רדיו לווייני, הובילה פעולות צדקה והסתערות על הכוח הפוליטי שלה – כולל התמיכה האדירה שלה בברק אובמה.

היא כל כך אהובה ומוערכת אחר עשייתה למען השינוי, שבסקר פנימי של הדמוקרטים, התגלה שהיא המועמדת המובילה להחליף את טראמפ ולזכות בנשיאות, במידה ויצליחו לשכנע אותה להתמודד.

נכסים דיגטליים ובניית מותג בדיגיטל

אם בודקים את הנכסים של וינפרי, ניתן לראות שאת הפעילות הפיזית היא העבירה לדיגיטל וממשיכה לבנות את הקהילה שלה בצורה מאד חזקה, כאשר יש ממש שפה, מיתוג ושימור לאורך זמן של המותג.

הינה כמה נתונים מעניינים על הנכסים והפעילות הדיגיטלית של וינפרי:
1. יש כ- 18,700,000 תוצאות חיפוש בגוגל על השם שלה, והיא מאד אקטואלית ומדוורת ברחבי הרשת ע”י סרטונים, כתבות, מאמרים וכו’.
2. יש לוינפרי ערך בויקיפדיה עם כלל הלינקים לנכסים והכתבות שלה.
3. יש לוינפרי פרופיל טוויטר עם 43.3M עוקבים, והוא פעיל באופן יומיומי
4. יש לוינפרי פרופיל אינסטגרם עם 20M עוקבים, ועולה לשם תוכן בעיקר שקשור סביב פעילותה והשראה של יזמים חברתיים.
5. יש קבוצת פייסבוק רבות אודת חזונה, פעילותה, מנהיגותה, בשמה ועליה.
6. יש לה 20 מיליון עוקבים בדף פייסבוק שלה.
7. בערוץ יויטיוב יש 5.22 עוקבים, והיא מסודר לפי הצבעים של המותג הרשמי והאתר שלה.
8. לוינפרי יש אתר רשמי, שלפי נתונים של סימלארווב יש לה מעל ל14M ציפיות בשבוע בו. והוא כולל את ריכוז כל להפעילות שלה.

לסיכום

וינפרי בוחרת להיות בקשר עם הקהילה שלה בדיגיטל באופן מעורר השראה ואולי אפילו קנאה.

היא בוחרת לעדכן את הנכסים שלה לעיתים קרובות, ולכולם יש שפה משותפת שמדברת את הערכים ואת חיזוק המותג שלה.

היא משתמשת בכוחה כדי לחולל שינוי בחיי מילארדי אנשים, ואני ממליץ לכולם לצפות בפעילות שלה וללמוד יותר איך עושים גם ביזנס וגם טוב בעולם.

אשמח לשמוע מה חשבתם, מה דעתכם והאם למדתם משהו חדש?
אליאב.

Responses